Vært synsk i det siste?

Som om Åndenes makt og synske detektiver ikke var alt for meget vrøvl, for ikke å nevne Terje Toftenes' grufulle Kornsirklenes mysterium -hva gudene sådde?, etterlyser TVNorge nå deltagere til nok en serie om såkalt klarsynte. Ugh.

Den eneste informasjonen jeg har funnet om programmet er søknadsskjemaet på TVNorges sider:

"Har du en sterk intuisjon - en velutviklet 6. sans? Er du rett og slett klarsynt?

Da ønsker vi å komme i kontakt med deg.

Vi skal lage en programserie om klarsynthet som vil få skeptikerne til å tvile. Og til dette trenger vi din hjelp. Vi er på jakt etter flere klarsynte som kan vise oss sine evner."

Takk, vi tviler helt fint allerede, og trenger ikke ytterligere hjelp fra TVNorge, eller folk med innbilte evner og dårlig grep på sannsynlighetsregning.

Selvsagt krever de at søkere legger ved et bilde. Om de ikke har overnaturlige evner er det hvertfall viktig at de tar seg godt ut foran kamera. Kanskje jeg er litt vel kynisk her, og at de faktisk har sine grunner. De har kanskje en fysiognomiker som analyserer alle bildene, eller kanskje en person med virkelige synske evner som leser auraen deres. Ikke det, nei?

Det hadde vært fantastisk å dra en Carlos (à la James Randi i 1988) og sende inn en skeptiker, med gode cold reading-evner og andre magiker-knep, som en av deltagerne. En god mentalist ville kunne overbevise dommerne og publikum, og evt vinne konkurransen om programmet tar en slik form. Deretter avslører en at hun ikke har noen uforklarlige evner, at alt var enkle triks og bedrag, og lener seg tilbake og nyter alle ad-hoc forklaringene som kommer flyvende. Dessverre er ikke jeg god til slikt, om du er det, oppfordrer jeg deg til å sende inn en overbevisende søknad.

TVNorge er TVNorge, og vil fortsette å sende middelaldersk overtro og programmer med titler som "født med/uten X" (der X er noe mer eller mindre ekkelt). Jeg vil følge med på denne serien og skrive mine kommentarer her. Mine forhåpninger er svært lave.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar